Mannskapet om bord på Kon-Tiki

Da de seks gutta, som utgjorde mannskapet på Kon-Tiki, gikk i land i Polynesia 7. august 1947 hadde de tilbrakt 101 døgn sammen på den lille balsatreflåten. Ferden over Stillehavet hadde vært strabasiøs, men turen sikret dem alle legendestatus. Og Heyerdals oppdagelsesferd regnes som en av de største norske bragdene noensinne.

Little Norway

Med unntak av svenske Bengt Danielsson bestod mannskapet om bord på Kon-Tiki av en vennegjeng som hadde blitt kjent med hverandre i «Little Norway», Flyvåpenets treningsleir i Canada, under andre verdenskrig. Det var altså disse seks som utgjorde mannskapet om bord på Kon-Tiki:

Thor Heyerdahl, ekspedisjonsleder

Heyerdahl hadde studert zoologi biologi, oseanografi og antropologi, og det var under et studieopphold i Canada at han utviklet hypotesen om at Polynesias befolkning opprinnelig kom fra Amerika, og ikke fra Sørøst-Asia, slik som var den allmenne oppfatningen. For å bevise hypotesen bygde han Kon-Tiki, en nøyaktig kopi av de tidlige indianske balsatre-flåtene, og satte seg som mål å krysse Stillehavet i denne farkosten.

Bengt Danielsson, stuert

Svensk etnograf og forfatter, og den eneste av mannskapet som kunne snakke spansk. Før Danielsson mønstret på Kon-Tiki hadde han padlet fra Ecuador til Peru, og det var Danielsson selv som oppsøkte Thor Heyerdahl og ba om å få lov til å bli med på ekspedisjonen.

Erik Hesselberg, navigatør

Hesselberg fikk tildelt denne rollen fordi han var den eneste om bord som kunne navigere. Han hadde styrmannseksamen, og hadde vært flere år til sjøs. Hesselberg var kunstutdannet, og det er han som malte seilet på båten.

Knut Magne Haugland, radiotelegrafist

Under andre verdenskrig tjenestegjorde Haugland i Kompani Linge, og han deltok i Tungtvannsaksjonen på Rjukan.

Torstein Raaby, radiotelegrafist

Raaby var egentlig utdannet ingeniør, og han var aktiv i motstandsbevegelsen under andre verdenskrig. Han mottok Krigskorset «For fremragende innsats for Norges sak i forbindelse med hemmelig militær etterretningsvirksomhet».

Herman Watzinger, nestkommanderende

Det var Watzinger som hadde ansvaret for de meteorologiske og hydrografiske målingene under overfarten.

Turen over Stillehavet

Overfarten var unektelig krevende for alle om bord i den lille flåten. Både fysisk, mentalt og emosjonelt. Plassen var liten og isolasjonen fra omverdenen ekstrem. De ble utsatt for uvær og haiangrep, i tillegg til at alle måtte slåss med egne tanker og demoner. Navigatøren, Erik Hesselberg, kunne spille gitar og han sørget for musikk og god stemning under den krevende og strabasiøse overfarten.

Filmopptakene som ble gjort under overfarten ble til dokumentarfilmen Kon-Tiki, og vant en Oscar for beste dokumentar i 1950.